24 december 2011 Kerst - Reisverslag uit Epe, Nederland van Martin en José AALDERING - WaarBenJij.nu 24 december 2011 Kerst - Reisverslag uit Epe, Nederland van Martin en José AALDERING - WaarBenJij.nu

24 december 2011 Kerst

Door: joseaaldering

Blijf op de hoogte en volg Martin en José

24 December 2011 | Nederland, Epe

De Volvo is afgelopen weken weer geheel klaargestoomd voor deze rally.
Het probleem met technische voorbereiding is dat elke rally weer andere eisen stelt aan het voertuig. We hebben nu te maken met veel zand en keien en dit in combinatie met veel water en rivier-doorwadingen. De onderkant moet dus over flinke keien kunnen glijden zonder de nodige bekabeling achter te laten. Ook de vering is een aandachtspunt.
Te stugge vering zorgt ervoor dat alles afbreekt. Te zwakke vering zorgt ervoor dat je zeeziek wordt terwijl je rijdt.
Gevreesd zijn de regularities waar je op zeer slechte wegen een relatief hoge snelheid moet rijden binnen de gestelde tijd. Engelsen zijn hier meester in en ook Duitsers kunnen dit als de besten. Het andere Nederlandse team is bijzonder ervaren en gaat ongetwijfeld voor de punten. Wij gaan zeker niet voor het klassement, wij willen aankomen in Kaapstad en de boel bij elkaar houden dat is al moeilijk genoeg.

U zult zich afvragen wat bezielt die mensen om in ruim 4 weken in een bijna 50 jaar oude auto naar Kaapstad te rijden?
Wij weten het antwoord ook niet maar het is meer dan elke dag ruim 10 uur of langer te rijden.
Je wordt dagelijks flink bezig gehouden met snelheidstrajecten en moeilijk te vinden plekken op de kaart. De ontmoeting met zoveel verschillende mensen in een relatief korte tijd is fantastisch.
Elk land in Afrika heeft haar eigen achtergrond en gewoonten.
Dan komt ook zeker de vraag op: met je eigen vrouw,elke dag,zolang,in een minimale ruimte,hoe hou je dit vol?
Nou,niet dus!!!!!
Wij weten dat de navigator( in mijn geval Jose dus) fouten maakt en gewoon zegt: RECHTSAF, terwijl ik meekijk en zie dat we LINKSAF moeten. Nu kun je natuurlijk een hoop stampij maken en zeggen dat ze er geen zak van begrijpt, of...............je stopt en vraag nogmaals waar we heen moeten. Dan hoor je: we gaan LINKSAF en alles blijft binnen de verantwoorde hartritmes. Als je honderd keer per dag LINKS OF RECHTS afgaat, kan het gebeuren dat je LINKS leest en RECHTS zegt. Dit is een prima manier om het gezellig te houden. Hierin zijn wij niet uniek, vaak zie je dat bij een stopplaats de portieren opengaan en de bestuurder en navigator elk een andere kant op lopen met het gezicht op onweer, dan weet je dat de ramen bol staan van de emoties en dat zijn niet de meest aangename momenten.
Voor ons geldt dan nog een extra regel, na ruim 40 jaar huwelijk heb je geleerd dat niet altijd de zon schijnt, maar je de kans loopt dat dit wel weer het geval is als je even geduld hebt.

Martin Aaldering

• 24 December 2011 - 12:30

Wim En Nel Peters:

Hoi Martin
    Uit ervaring weten we dat je op deze manier de navigatie kwaliteiten van Jose fors onderschat!
    We wensen jullie heel veel plezier en jullie gaan zeker genieten!
    Jose:houdt Martin in toom , bindt een elastiek aan zijn rechter voet, dan blijft het zeker heel.
    Groeten
    WIm en Nel

• 24 December 2011 - 18:01

Rob Goes:

Goede reis en behouden vaart. Doe voorzichtig en kom veilig weer terug
    gr. Rob & Paulien

• 27 December 2011 - 15:54

Willem En Ellen :

Ha Martin en Jose,
    We zijn vanmiddag nog even bij jullie aan de deur geweest om "live" een goede reis te wensen, maar helaas, niemand thuis. Heb nog even in de deelnemerslijst gekeken en moet toch echt concluderen dat jij, Martin, een ontzettende bofkont bent dat Jose met jou meegaat op deze reis. Bijna geen vrouw die het aandurft, maar wij weten zeker dat, als jij en de auto het volhouden, Jose jullie feilloos naar Kaapstad zal leiden!
    Heel veel plezier en geniet! We blijven jullie volgen! Veel liefs,
    Willem en Ellen

• 27 December 2011 - 21:35

Martin En José AALDERING:

Vul hier je reactie in...