20 januari 2012 Arusha - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Martin en José AALDERING - WaarBenJij.nu 20 januari 2012 Arusha - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Martin en José AALDERING - WaarBenJij.nu

20 januari 2012 Arusha

Door: joseaaldering

Blijf op de hoogte en volg Martin en José

20 Januari 2012 | Tanzania, Arusha

20 januari 2012

ARUSHA Tanzania,

De Tanzanianen zeggen Tanzania met de nadruk op de tweede a. Wij hebben besloten om alleen nog tarmac (asfalt) wegen te rijden. Als het niet anders kan, dan rijden we op gravel en dat is prima te doen als je de juiste snelheid pakt. Te langzaam betekend dat je elke ribbel voelt, te snel dat je de spullen kapot rijdt of zelf van de weg raakt, wat hier overigens regelmatig gebeurt. De weg naar Dodoma slaan wij over en pakken de omweg naar Dorogoma.
Een prima weg die door vele dorpjes leidt. Elke agent heeft een apparaat om de snelheid te meten en doet dat dan ook bij voorkeur bij onbekenden. We waren gewaarschuwd maar letten even niet op en dat koste 30.000 nee fout zei de agent, 40.000. Door zijn twijfel boden we 10.000 en na lang aarzelen was dat prima. Geen bon, wel betalen. Bij de tweede hebben we de camera aangezet bij het 50 bord en onze snelheidsmeter gefilmd tot de agent ons aan de kant zette. Vervolgens konden we aantonen hoe snel we wel gereden hadden en dat werkte. Onze actie werd sportief opgevat met een enkele uitzondering maar betaald hebben we niet meer die dag. Halverwege de trip horen we iets onder de auto bij het optrekken. De plaatselijke bandenboer leent een paar sleutels en kruipt onder de auto. Samen vinden we de bouten die losgelopen zijn en met een uurtje rijden we weer. We zien nog net dat de verdeling van de vergoeding tot hooglopende poppenkast leidt maar dat mag ons niet boeien. In Monogoro aangekomen ontmoeten we Peter Rushfort die op weg is naar Dar es Salaam en vervolgens door voor de winter-trail in Oostenrijk. Een medewerker van de East African Rally regelt nog snel een garage zodat we onze onderkant van de auto uitvoerig kunnen inspecteren om vervolgens door te stomen naar Mbeya. Een prima Chinese maaltijd en we gaan lekker slapen.

Martin

ps. We horen dat de Porsche van 2 Zwitsers na het tanken ontploft is en volledig uitgebrand. Een andere versie dan eerder maar het verandert niks aan het feit. Paspoorten kwijt maar we gaan ze weer zien in Kaapstad.

• 26 Januari 2012 - 08:24

Wim En Nel Peters:

Wat een doorzetters zijn jullie, veel sterkte.